LAK:s historia

Lunds akademiska kör kan sägas ha bildats vid två tidpunkter: 1927 bildades Lunds Kvinnliga Studentkör av Anna Munck-Falk på hennes egen namnsdag, 9 december. Kören bildades som ett komplement till Lunds Studentsångförening, som enbart bestod av manliga sångare.

Den 4 februari 1948 ombildades Lunds Kvinnliga Studentkör till Lunds akademiska kör, mycket pga att repertoaren för damkör var ganska begränsad. Genom inlåning av män från bl.a. LSS hade kören flera gånger tidigare uppträtt i blandat tillstånd. Det beslutades att kören skulle ha en sakral konsert på hösten och en profan på våren. Så är det än idag....

Körens första storhetstid inträdde under universitetets director musices, Gerhard Lundkvists, ledning. Under honom framförde man 1932 Bachs H-mollmässa samt kortoperan Näcken.

Karikatyr av John Fernström

1941 inleddes körens nästa stora period, den under John Fernström. Kören framförde flera stora verk, bl.a. operan Isissystrarnas bröllop, komponerad av Fernström själv och tillägnad kören, samt Förklädd Gud med författaren Hjalmar Gullberg själv som recitatör. Givetvis hade kören även John Fernströms mindre körverk på sin repertoar. Lagom till körens ombildande till LAK tillträdde John Fernström tjänst som kommunal musikledare i Lund och tvingades därför av tidsbrist avgå som dirigent. En period av stiltje tog vid fram till år 1951, mycket även pga att Anna Munck-Falk, körens grundare, ägnade sin kraft åt Fredrika Bremer-kören och Lunds Kammarmusiksällskap som hon var med och startade (och satt som ordförande för 1966–83).

1952 reaktiverades LAK med Nils Guttorp som dirigent och musikalisk ledare. 1954 tog Olle Nilsson, organist i Klosterkyrkan över den rollen och därmed fick LAK på nytt en förankring i Lunds musikliv. Vårkonserterna erbjöd ofta en känd solist, bl.a. Erik Saedén. Allt detta medförde att LAK växte till en erkänd institution i Lund.

Vi gör nu ett hopp i tiden. Olle Nilsson efterträddes av flera kompetenta dirigenter, däribland Eva Bohlin, numera hela Lunds ”körmamma”, som införde traditionen med en Julkonsert i Allhelgonakyrkan, bestående av en till stora delar traditionell repertoar. Hon införde även jazzen i LAK:s medvetande: verk av Georg Riedel och Jan Johansson framförs tillsammans med negro spirituals.

Foto från ’Orfeus och Eurydike’

Återigen trädde LAK in på operabanan: Orfeus och Eurydike av Gluck framfördes 1975 tillsammans med Akademiska Kapellet och Dan-Olof Stenlund som dirigent. Vidare fick man vara med vid uruppförandet av Rosenbergs symfoni nr 8 med Stig Westerberg som dirigent och Birgit Nilsson som solist.

1978 är det dags för ”eran Peter Wallin” att ta vid. Under hans ledning uppfördes bla.: Förklädd Gud, J.S. Bachs Kantat ”Ich hatte viel bekümmernis”, Matteuspassionen, Missa Brevis av L-E Lasson, men även jazzinfluerad musik och negro spirituals stod på repertoaren.

Under jubileumssäsongen 1987/88 framfördes verket som knyter samman LAK:s historia: Johann Sebastian Bachs H-mollmässa.

Peter Wallin som tecknad

Efter Peter Wallin har dirigenterna bl.a. hetat Johan-Magnus Sjöberg och Fredrik Malmberg, båda kända profiler i regionens musikliv. Fredrik Malmberg återförde LAK på operans väg med Dido och Aeneas av Purcell.

Året 1997/98 var jubileumsår för kören. Harald Eikaas var dirigent och ledde kören i Mozarts requiem på hösten och Orffs Carmina Burana på våren. Efter denna sceniska uppsättning hölls en uppskattad jubileumsbal på Grand Hotel dit gamla medlemmar och övriga körer i Lund var inbjudna. Under Haralds ledning fick LAK även tillfälle till flera samarbeten med Malmö Symfoniorkester, vilket resulterat i bla. framföranden av Mikis Theodorakis Zorba, med Theodorakis själv som dirigent, och framföranden av Sergei Prokovjevs Alexander Nevskij på konserthuset i Malmö.

Med Sofia Söderberg-Eberhard som dirigent gick LAK in i en ny, spännande epok. Återigen fick kören en musikalisk ledare med gedigen lundaanknytning. Kören deltog i Orlando di Lasso-festivalen i Rom där man vann guldmedalj, och i Segizzi-festivalen i Goritzia där man gick till final. Utöver samarbeten med så skilda artister som Östblocket och Malmö Symfoniorkester uppfördes 2005 köroperan Kejsarens Nya Kläder i Sofias tonsättning. Samma år blev kören också inbjuden till Mexico City för att uppföra Händels Messias. Perioden med Sofia finns dokumenterad på körens första CD, Jul, från 2003.

Christoffer Nobin blev Lunds akademiska körs sextonde dirigent genom tiderna, när han 2006 efterträdde Sofia Söderberg-Eberhard. Trots hans relativt korta tid som dirigent hann kören ändå med att samarbeta med University of Delaware Chorale, genomföra en konsertturné till bland annat klosterkyrkan i Varnhem och uruppförda Axel Englunds verk Abu Ghraib på en konsert med Eric Ericssons kammarkör.

Från och med hösten 2007 leds LAK av Cecilia Martin-Löf. Tillsammans med Cecilia har kören uppfört verk som Schütz Weihnachtshistorie, Vaughan Williams Dona nobis pacem, Martins Mässa för dubbelkör och Bach’s Juloratorium tillsammans med orkestern Rebaroque. Kören har gjort flera resor, bland annat till den internationella körfestivalen i Miedzyzdroje i Polen där kören vann såväl pris för bästa dirigent som festivalens grand prix och även flera turnéer i Tyskland. Cecilias intresse för folkliga klanger har också lett fram till att kören spelade in sin andra egna CD, En stjärna gick på himlen fram, hösten 2010. Denna repertoar med julig svensk folkmusik bearbetad av Cecilia har följt med kören i olika projekt tillsammans med före detta medlemmar: t.ex. trettonhelgs-turnéer till Tyskland 2013 och 2015.

Under 2012 års första halva gjorde LAK en djupdykning i den ryska körskatten med gästdirigent Maria Goundorina, våren 2015 i den amerikanska med gästdirigent Paul R. Crabb och julkonserten 2015 leddes av gästdirigent och före detta LAK-are Sara Hjort. Tillsammans med Malmö Symfoni-orkester och ett antal andra lundakörer har LAK gjort Verdis Messa da Requiem (2011), Beethovens Nionde symfoni (2013) och Brahms Ein deutsches Requiem (2014). Kören samarbetar även med Akademiska kapellet och Lunds universitets brassband i större verk och klassiska julkonserter.

Lunds akademiska körs dirigenter
Maria Håkansson 1927–1931
Gerhard Lundkvist 1931–1937
Eldhagen & Åhlund 1937–1941
John Fernström 1941–1948
LAK i dvala 1948–1951
Nils Guttorp 1951–1954
Olle Nilsson 1954–1966
Bertil Hallin 1966–1969
Carl Hervelius 1970
Eva Bohlin 1970–1978
Peter Wallin 1978–1990
Johan-Magnus Sjöberg 1990–1993
Lena Ekman-Frisk 1993–1994
Fredrik Malmberg 1994–1996
Harald Eikaas 1996–1998
Sofia Söderberg Eberhard1998–2005
Christoffer Nobin 2006–2007
Cecilia Martin-Löf 2007–
Lunds akademiska körs ordförande
Gertrud Serner 1927–1932
Greta Bergman 1932–1941
Anna Munck-Falk 1941–1942
Ulla Tisselius 1942–
Carl-Herman Hjortsjö 1948
Per Erlanson 1948–1964
Gudmund Smith 1964–1984
Göran Rosberg 1984–1989
Anders Holtsberg 1989–1993
Viveka Lyberg Åhlander 1993–1995
Märta Wallin 1995–1996
Svante Zetterqvist 1996–1998
Martin Almquist 1998–1999
Oscar Lindblad 1999–2000
Anna Sjösten 2000–2001
Magdalena Ring 2001–2002
Henrik Lindell 2002–2005
Joar Hjertberg 2006
Hanna Kindgren 2006–2008
Elisabet Hallberg 2008–2009
Emma Sventelius 2009–2010
Stefan Nyström 2010–2016
Frida Pärli 2016-2018
Katie Anderson Ahlstedt 2018-2020
Mats Hallström 2020-2022
Agnes Fredmark 2022-2023
Emil Grizell 2023-